Konkurencyjność stacjonarnych sklepów zoologicznych 0
Konkurencyjność stacjonarnych sklepów zoologicznych

Pozycja na rynku oraz przewidywane szanse rozwoju stacjonarnych sklepów zoologicznych.

Jesteś właścicielem stacjonarnego sklepu zoologicznego? Martwisz się o swoją pozycję na rynku? Odczuwasz rosnące zagrożenie ze strony konkurencji internetowej? Czy obawy te są uzasadnione, jak kształtuje się obecna sytuacja w branży? Chcemy Cię uspokoić, wszystko wskazuje bowiem na to, że lokalny rynek zoologiczny ma się bardzo dobrze i cały czas wykazuje ogromny potencjał i tendencje wzrostowe. 

Osiedlowe sklepy zoologiczne to największy spośród niespożywczych kanał dystrybucji karm dla zwierząt domowych. Jak pokazują badania sklepy stacjonarne posiadają 25% udziału w rynku, 725 mln PLN obrotu netto w 2018 roku, i prognozowany jest wzrost sprzedaży w wysokości 7%(1). Osiedlowe sklepy zoologiczne najlepiej znoszą presję konkurencji. Sytuacja wbrew panującym obawom, kształtuje się naprawdę obiecująco. Dlaczego w dobie bujnego rozkwitu e-commerce branża zoologiczna zachowuje się zgoła inaczej niż inne gałęzie handlu? Co sprawia, że osiedlowe sklepy wciąż wykazują przewagę konkurencyjną nad sklepami internetowymi?

Przede wszystkim decyduje o tym aspekt doradczy. Handel internetowy niemal pozbawiony jest tego, jakże istotnego elementu. W przypadku branży zoologicznej bezpośredni kontakt z fachowcem - sprzedawcą sklepu, jest szczególnie ceniony. Opieka nad zwierzętami wymaga bowiem profesjonalnej wiedzy i doświadczenia. Klienci często udają się do sklepów nie tylko po zakupy, ale i po poradę. Czynnik ten jest kluczowy w przypadku sprzedaży żywych zwierząt, w tym ryb. Klienci - początkujący akwaryści oczekują doradztwa w zakresie doboru gatunków czy warunków utrzymania.  Spodziewać się możemy, że będą wracać nie tylko po kolejne rybki, pokarmy czy akcesoria do akwarium, ale wracać będą po wiedzę i pomoc. Kolejnym czynnikiem, jest kwestia lojalności, przywiązania i zaufania do ulubionego sklepu. Kojarzy się on z pozytywną, bezpośrednią relacją, sprawdzonym asortymentem i satysfakcją z dokonanych zakupów. To właśnie czynnik, który daje ogromną przewagę nad sklepami on-line. Profesjonalny akwarysta, zadowolony z ryb zakupionych w naszym sklepie, wróci po kolejne. Będzie bowiem pewien, że ryby są zdrowe, w dobrej kondycji i prawidłowo się rozwijają. Dodatkowo może je zobaczyć i ocenić przed zakupem. Dochodzi tutaj kolejny czynnik o dużym potencjale, mianowicie czynnik impulsowy. Klient widzi piękną rybę, jest w stanie ocenić, że jest ona zdrowa, dodatkowo otrzymuje zachętę od sprzedawcy. Niemal pewne jest, że zakupi ją pomimo tego, że nie przyszedł do nas z zamiarem nabycie kolejnej sztuki. Warto mieć na uwadze czynniki, jakie dają przewagę sklepów stacjonarnych nad internetowymi. Poniższy wykres pokazuje, dlaczego konsumenci nie korzystają z zakupów on-line (2). Dane przedstawione w %.

 

 

Warto więc mieć świadomość uwarunkowań, które dają sporą przewagę sklepom stacjonarnym nad internetowymi. Przedsiębiorca, który umiejętnie będzie korzystał z atutów tego rodzaju dystrybucji, może być pewien, że jego biznes będzie dochodowy i rozwojowy. Analitycy prognozują, że przewaga lokalnego handlu będzie się umacniać w kolejnych latach. Wskazują na konieczność podążania za rozwojem technologii. Włączenie urządzeń mobilnych do tradycyjnego handlu detalicznego może owocować jeszcze większymi przychodami(3).

Jak widać, lokalny handel tradycyjny w branży zoologicznej wyróżnia się ugruntowaną, pewną pozycją na rynku, a do tego zapowiada znaczące wzrosty generowanych przychodów. Widać wyraźnie, że sklepy internetowe nie stanowią bezpośredniego zagrożenia dla stacjonarnych, oba kanały celują bowiem w innych odbiorców. Tym samym stwierdzenie, że "internet odbiera nam klientów", wydaje się być mocno przesadzone. Zadowoleni klienci osiedlowego sklepu zoologicznego, w którym kupują od lat, nie będą zainteresowani zakupami przez Internet. Decydującym kryterium jest dla nich nie cena, a jakość i profesjonalne doradztwo. Tradycyjne lokalne punkty sprzedaży wciąż są postrzegane przez klientów jako specjalistyczne. To właśnie tu skieruje klient swoje kroki po produkty klasy premium. Wraz ze wzrostem świadomości w zakresie opieki nad zwierzętami, coraz większej wiedzy o  pielęgnacji i zdrowiu, następować będzie rozwój handlu tradycyjnego (4). Szczególnie więc ważne będą wyżej wspomniane aspekty w kontekście zakupu żywych ryb akwariowych. Klienci w znakomitej większości chcą mieć pewność, że otrzymają rybę, którą osobiście wybiorą, właśnie tę konkretną sztukę. W razie wątpliwości wybiorą się ponownie do sklepu, by zasięgnąć porady. Czy Internet daje takie możliwości? Jak widać w przypadku artykułów zoologicznych, a w szczególności w handlu żywymi zwierzętami, górę biorą przesłanki pozaekonomiczne.

 

Chcesz nawiązać współpracę? Zostań naszym sklepem partnerskim! Oferujemy bardzo atrakcyjne marże! By dowiedzieć się więcej, skontaktuj się z nami!

 

ryby@happet.pl    lub  698537269

 

 

1.A.Ceglarek, Tradycyjne sklepy zoologiczne najlepiej znoszą presję konkurencyjnych formatów,
„petmarket.expert” 2019, nr 5, s. 40-41.

2.Raport E-commerce w Polsce 2017 – Prawie połowa polskich internautów nie kupuje online, https://antyweb.pl/e-commerce-w-polsce-2017/, 18.11.2019.

3.Trendy w handlu 2019 vs zoologia, http://rynekzoologiczny.pl/trendy-w-handlu-2019-vs-zoologia/, 18.11.2019.

4.DYNAMIKA I OBSZARY ROZWOJU BRANŻY ZOOLOGICZNEJ W POLSCE W LATACH 2020–2023, https://zoobranza.com.pl/dynamika-i-obszary-rozwoju-branzy-zoologicznej-w-polsce-w-latach-2020-2023-cz-2/, 18.11.2019.

Komentarze do wpisu (0)

Blog kategorie
Blog chmura tagów
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl